سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :0
کل بازدید :673
تعداد کل یاد داشت ها : 3
آخرین بازدید : 103/2/11    ساعت : 5:47 ص
آفتاب ایران

گل تقدیم شماجانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ تحمیلی گفت: امروز ما قادریم هرنقطه و پایگاهی را در جهان با هر شدتی مورد هدف قرار دهیم.

به گزارش جهان به نقل از مهر، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم خطبه خوانی و تجمع بزرگ نیروهای مسلح قم در محکومیت اهانت به ساحت پیامبر اسلام(ص) که صبح چهارشنبه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد ضمن تبریک دهه کرامت و هفته دفاع مقدس اظهار داشت: جوهره عاشورا در بطن و سرشت دفاع مقدس وجود داشت.


وی با بیان اینکه دفاع مقدس می تواند تاریخ ماندگار و جاودانه ای با یک هویت حقیقی برای ملت ایران بسازد بیان داشت: دفاع مقدس سند هویت انقلابی و دینی ماست و نشان دهنده مشخصه های اصیل ملت ایران است.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: دفاع مقدس اثبات وفاداری ملت ایران به دین، حقیقت اسلام ، استقلال و آزادی به تبعیت از امر ولی فقیه بود.


دفاع مقدس از ملت ایران طراز و ارتفاع عظیمی ساخت


وی گفت: هر ملت و جامعه‌ای اصیل ترین و حقیقی ترین عناصر وجودی خود را در جنگ نشان می دهد و در جنگ مشخص می‌شود که یک ملت چقدر به ارزش‌های خود پایبند است.


سردار سلامی با بیان اینکه هر جنگ تاریخ بعد از خود را می سازد اضافه کرد: دفاع مقدس در تمام جنگ‌های قرن بیستم متمایز بود و از ملت ایران یک طراز و ارتفاع عظیمی ساخت که بعد از دفاع مقدس نگاه همه عالم نسبت به ملت ایران تغییر کرد.


وی با اشاره به اینکه این جنگ طولانی ترین جنگ قرن بیستم بود و یک جنگ جهانی نابرابر که در آن تمام قدرت های بزرگ و مسلط دنیا و منطقه ای علیه ما بسیج شده بودند، گفت: بر خلاف سنت‌های سیاسی عالم تمام این قدرت‌ها علیه ملت مسلمان ایران وارد جنگ شدند به طوری که در آن زمان 2 ابر قدرت شرق و غرب که همواره در مسائل بین المللی علیه یکدیگر بودند در جنگ علیه ایران همه با هم متحد شدند.


جانشین فرمانده کل سپاه افزود: اتحاد 2 ابرقدرت جهان علیه ملت ایران در جنگ تحمیلی به دلیل این بود که در یک نقطه از عالم شعله‌های انقلاب اسلامی در حال روشن شدن بود و این پیام آور یک نظام جدید جهانی بود که هم مارکسیست، هم نظام سرمایه داری و نظام ناعادلانه کاپیتالسیم را مورد هدف قرار داده بود و یک منظومه متعالی را عرضه می کرد.








      

از کتاب های درسی آن سال ها یادم هست امام امیدش به ما دبستانی ها بود ، می گویم : آقا ، حالا بزرگ شده ایم ، از امیدتان راضی هستید ؟


 


قلب‏ها، کهکشانی از عشق خمینی می‏شود و جامی لبریز از شراب طهور پیروزی. دهه فجرمبارک


 


سلام برتو ای مطلع فجر! ای سپیده سحر، ای انفجار نور، خوش‏آمدی. دهه فجرمبارک


 


دهه فجر، خوش آمدی که با مقدمت، عطرآزادی به جای بوی باروت در فضای‏میهن اسلامی‏مان پیچید. قفس‏ها شکسته شد و نفس‏ها از زندان سینه‏هارهایی یافت. دهه فجرمبارک


 


 


دهه فجر، خوش آمدی که با آمدنت، سوز و سرما از شهرو دیارمان‏گریخت، برفهای بهمن با حرارت ایمان و اخلاص، آب حیات شد. دهه فجرمبارک


 


 


فجرآزادی! خوش آمدی که آمدنت، شرنگ مرگ به کام شاهان ریخت،سلطه را به قبرستان سلطنت‏سپرد، کنگره‏های قصر استکبار را فروریخت. دهه فجرمبارک


 


این اعجاز بزرگ قرن و این پیروزی بی نظیر و این جمهوری اسلامی محتاج به حفظ و نگهداری است . امام خمینی(ره)


 


انقلاب اصیل ماجلوه ای از نهضت پر عظمت حضرت رسول ا… (ص ) است . امام خمینی(ره)


 


 


خون شهیدان ، انقلاب و اسلام را بیمه کرده است . امام خمینی(ره)


 


رمز پیروزی شما ایمان و وحدت کلمه بود . امام خمینی(ره)


 


پیروزی انقلاب مرهون فداکاریهای دلاورانه ملت ، خصوصاً شهیدان است . امام خمینی(ره)


 


انقلاب ما متکی به معنویات و خداست . امام خمینی(ره)


 


این انقلاب با تائیدات غیبی الهی پیروز گردید . امام خمینی(ره)


 


چشم دنیا به انقلاب ما معطوف است . امام خمینی(ره)


 


ولایت فقیه برای شما یک هدیه الهی است . امام خمینی(ره)


 


هرچه انقلاب اسلامی دارد از برکت مجاهدت شهدا و ایثارگران است . امام خمینی(ره)


 


این نعمت بزرگ الهی ( انقلاب اسلامی ) را ارزان از دست ندهید . امام خمینی(ره)


 


 


22 بهمن بهمن در طول زندگی و برای نسلهای آینده باید سرمشق همه قرارگیرد . امام خمینی(ره)


 


فجر انقلاب ، دمیدن خورشید استقلال و آزادی است . امام خمینی(ره)


 


نهضت ایران ، نهضتی بود که خدای تبارک و تعالی در آن نقش داشت . امام خمینی(ره)


 


دهه فجر مقطع رهایی ملت ایران است . مقام معظم رهبری


 


زنده نگه داشتن یاد شهدای انقلاب باعث تداوم حرکت انقلاب است . مقام معظم رهبری


 


دهه فجر آئینه ای است که خورشید اسلام در آن درخشید و به ما منعکس شد . مقام معظم رهبری


 


انقلاب اسلامی با اتکاء به قدرت مردم ، آسیب ناپذیر است . مقام معظم رهبری


 


این انقلاب ، بی نام خمینی (ره ) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست . مقام معظم رهبری


 


وحدت ، کلید موفقیت و رمز پیروزی انقلاب ما بوده است . مقام معظم رهبری


 


حفظ حیثیت و آبروی انقلاب اسلامی و نظام ، امروز بر همه واجب است . مقام معظم رهبری


 


خط انقلاب ، خط عظمت اسلام و مسلمین و دفاع از مظلومین و مستضعفین است . مقام معظم رهبری


 


 


دهه فجر ، دهه تجدید قوای نیروهای انقلابی و تجدید میثاق ملت با انقلاب است . مقام معظم رهبری


 


دهه فجر عیدی است که یک تاریخ سر تا پا ظلم و طغیان را قطع کرد . مقام معظم رهبری


 


دهه فجر مظهر شکوه و عظمت و فداکاری ملت ایران است . مقام معظم رهبری


 


انقلاب و نهضت امام (ره ) برای حاکمیت اسلام بود . مقام معظم رهبری


 


پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سرآغاز حاکمیت ارزشهای معنوی بوده است . مقام معظم رهبری


 


وحدت کلمه و حضور خود را در صحنه حفظ کنید و یاد امام و انقلاب را زنده نگه دارید . مقام معظم رهبری


 


22 بهمن روز تجدید عهد با انقلاب ،‌امام و اسلام است . مقام معظم رهبری


 


دهه در تاریخ ایران نقطه ای تعیین کننده و بی مانند به شمارمی رود. مقام معظم رهبری


 







      

انقلاب اسلامی ایران منادی گفتمان جدید و متفاوتی بود که می توان تاثیرات آن را حتی پس از گذشت چهار دهه از زمان پیروزی آن، در سطوح داخلی، منطقه ای و حتی جهانی به خوبی مشاهده نمود. حجم انبوه آثار و منابعی که در مورد انقلاب اسلامی توسط محققان خارجی و داخلی پدید آمده است نشان از اهمیت، عظمت و تاثیرات این انقلاب بزرگ دارد. انقلاب اسلامی حتی در بعد تبیین و تحلیل انقلابها نیز تاثیرات مهمی داشته است. برخی از صاحب نظران معتقدند که این انقلاب، نسل جدیدی از نظریه پردازی انقلابها را بوجود آورده است که نسبت به نسل های پیشین نظریه ها، کامل تر و دقیق تر می باشد.

اگر بحث مربوط به انقلابها را به چهار محور 1- چیستی و ماهیت 2- علل 3- فرایند وقوع و 4- پیامدها، تقسیم کنیم می توان گفت که انقلاب اسلامی بر مطالعات مربوط به هر چهار محور تاثیرات جدی داشته است. خصوصاً در بحث علل و فرایند انقلابها، بررسی ها نشان داده است که انقلاب اسلامی به طور مشخص عوامل فرهنگی و عوامل کارگزاری را وارد مطالعات انقلاب کرده و از وزن عوامل ساختاری کاسته است. در پرتو انقلاب اسلامی، نقش فرهنگ و ایدئولوژی در جنبش های انقلابی، بسیج و مشارکت گسترده توده ای، نقش رهبری و سازماندهی و کاهش توجه به عنصر خشونت که معمولاً بخش جدایی ناپذیر در مطالعه همه انقلابها تلقی می شد، مورد توجه قرار گرفته است. همینطور بحث های مربوط به مشروعیت سیاسی و زنان در پرتو انقلاب اسلامی برجسته شده است.


اما در مورد آثاری که به علل وقوع انقلاب اسلامی پرداخته اند و اینکه کدام عوامل و به چه نحوی در این آثار مورد توجه قرار گرفته است اظهار نظر دشوار است چون با توجه به تعداد زیاد آثار مرتبط با انقلاب اسلامی این کار نیاز به بررسی و زمان زیاد دارد. خوشبختانه در این زمینه تحقیقات ارزشمندی صورت گرفته است که می توانم سخنانم را با ارجاع به آنها مستند کنم. یک تحقیق که از مطالعه و بررسی بیش از 500 کتاب و مقاله در باب انقلاب اسلامی حاصل شده است، نشان می دهد که به ترتیب رویکردهای جامعه شناختی، سیاسی و تاریخی رویکردهای غالب در تبیین و تحلیل انقلاب اسلامی بوده اند.در بخش کتب، علل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی-اجتماعی تا حدودی به یک اندازه مورد توجه بوده و نقش نخبگان و علل ساختاری و بین المللی در مرتبه بعد قرار داشته اند. ولی در بخش مقالات، علل فرهنگی و سیاسی بیشتر از سایر علل مورد تاکید تحلیل گران قرار گرفته اند. در مجموع نیز در میان علل انقلاب، علل فرهنگی بیش از سایر علل مورد توجه بوده اند.جالب این است که بدانیم، همانگونه که در تحقیق فوق نیز نشان داده شده است، علیرغم آنکه برخی از محققین بر نقش عوامل بین المللی و فراملی در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید دارند و انقلاب اسلامی را به نوعی پیامد فضای باز سیاسی بوجود آمده در دوران شاه تحت فشارهای حقوق بشری کارتر می دانند ولی واقعیت این است که در مجموعه آثار علمی مرتبط با انقلاب ایران، این عامل کمتر از عوامل دیگر مورد توجه نویسندگان بوده و عوامل فرهنگی و سیاسی جایگاه برتری داشته اند.


بررسی های انجام شده از شعارهای انقلاب اسلامی نیز این مباحث را تایید می کند. شعارهای انقلاب اسلامی یکی از مهمترین منابعی است که می توان چیستی و ماهیت و علل وقوع انقلاب اسلامی را از دل آنها استخراج کرد.بررسی ها نشان می دهد که بیش از 50 درصد از شعارهای مربوط به اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی، در مورد اهداف و ارزشهای فرهنگی و 40 درصد در مورد اهداف و ارزشهای سیاسی بوده اند و حجم شعارهای مربوط به اهداف اقتصادی در مرتبه بسیار پایینی قرار داشته است. در مورد علل نیز، شرایط سیاسی حاکم بر جامعه و وضعیت نامطلوب فرهنگی جامعه اساسی ترین ریشه و علل وقوع انقلاب اسلامی بوده اند.


یک نکته مهم که گفتن آن در اینجا ضرورت دارد این است که برخلاف نظر برخی افراد که معتقدند بحث در خصوص علل انقلاب اسلامی و اساساً تبیین انقلاب اسلامی دیگر چندان موضوعیت ندارد و به اندازه کافی در این خصوص آثار پژوهشی تولید شده است، باید بگویم که اتفاقاً با توجه به گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و برخی اسناد منتشر شده در داخل و خارج از ایران و همچنین کاسته شدن از برخی حساسیت ها، پژوهش درباره علل انقلاب اسلامی اهمیت بیشتری پیدا کرده و باید منتظر تولید آثار جدی تری در این زمینه باشیم.






برچسب ها : انقلاب اسلامی ایران,انقلاب, اسلامی ایران,  ,